ПРАВОВІ ПОЗИЦІЇ ЩОДО ЮРИСДИКЦІЇ ОКРЕМИХ СПОРІВ (1)
ПРАВОВІ ПОЗИЦІЇ ЩОДО ЮРИСДИКЦІЇ ОКРЕМИХ СПОРІВ
- щодо суміжного землекористування
Велика Палата Верховного Суду на засіданні 11.09.2019р. у праві №826/5562/17, провадження №11-34апп19, розглянула в порядку письмового провадження касаційні скарги Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та ТОВ «Софія Київська ХІ століття» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.08.18 р. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.11.18 р. у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради, ГУ Держгеокадастру про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити дії, скасування державної реєстрації, визнання недійсним запису.
Позивач звернувся до адміністративного суду із позовом до Держгеокадастру, в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невнесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, землекористувачем якої є позивач, зобов’язати відповідача вчинити відповідні дії, а також скасувати державну реєстрацію цієї земельної ділянки землекористувачем якої визначено ТОВ.
Вирішуючи питання юрисдикційної належності спору, Велика Палата Верховного Суду виходила з таких міркувань. Звернення позивача до адміністративного суду обумовлено тим, що межі зареєстрованої за ТОВ земельної ділянки накладаються на межі земельної ділянки позивача, на якій розташована належна позивачеві на праві власності нежитлова будівля, а отже, має місце приватноправовий інтерес, на захист якого, по суті, направлено звернення до суду з вимогою про скасування державної реєстрації земельної ділянки за третьою особою.
Оскільки на підставі дій суб'єкта владних повноважень щодо державної реєстрації земельної ділянки у третьої особи виникло речове право, правомірність набуття якого оспорює позивач, то цей спір стосується приватноправових відносин і не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Повний текст постанови Верховного Суду розміщено в ЄДРСР за посиланням: URL : reyestr.court.gov. ua/Review/84975977.
- щодо охоронного договору на пам’ятку культурної спадщини
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду на засіданні 23.12.19 р. у справі № 806/1536/18, адміністративне провадження № К/9901 /22734/19, розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу за касаційною скаргою Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Д.» на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 19.06.18 р. та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30.07.19 р. за позовом про визнання протиправним, нечинним та скасування охоронного договору на пам'ятку культурної спадщини від 08.09.17 р. № 5. Суд першої інстанції позов задовольнив. Суд апеляційної інстанції рішення суду попередньої інстанції залишив без змін. Не погоджуючись із такими рішеннями судів попередніх інстанцій, третя особа звернулася з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій, зокрема, послалася на наявність підстав для закриття провадження у справі відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 238 Кодексу адміністративного судочинства України, вказуючи на порушення правил предметної юрисдикції.
Верховний Суд відхилив доводи касаційної скарги про наявність підстав для закриття провадження у справі з огляду на таке.
Охоронний договір є публічно-правовим договором, питання щодо дії, припинення, скасування якого мають розглядатися за правилами КАС.
Колегія суддів зазначила, що оспорюваний охоронний договір за своєю правовою природою є адміністративним договором. Так, КАС визначає, зокрема, адміністративний договір як акт за участю суб'єкта владних повноважень та іншої особи, що ґрунтується на їх волеузгодженні, має форму договору, визначає взаємні права та обов'язки його учасників у публічно-правовій сфері і укладається на підставі закону замість видання індивідуального акта.
Наразі охоронний договір є актом за участю суб'єкта владних повноважень та співвласника пам'ятки культурної спадщини, має форму договору, визначає взаємні права та обов'язки йогоучасників у публічно-правовій сфері (реалізація державного управління охороною культурної спадщини) і укладається на підставі ст. 23 Закону України «Про охорону культурної спадщини». Укладання такого договору відбувається замість видання індивідуального акта органу охорони культурної спадщини, яким покладається на власника зобов'язання щодо забезпечення збереження пам'ятки, щойно виявленого об'єкта культурної спадщини чи її (його) частини.
Охоронний договір на пам'ятку культурної спадщини спрямований на реалізацію норм Закону України «Про охорону культурної спадщини», випливає з владних управлінських функцій суб'єкта владних повноважень, передбачених вказаним законом, а також містить владне зобов'язання для іншого суб'єкта договору.
Законом передбачається обов'язкове укладення власником пам'ятки чи її частини охоронного договору з відповідним органом культурної спадщини вже після переходу права власності.
Крім цього, колегія суддів вказала, що однією із ознак, що дають змогу відрізнити адміністративний до говір від цивільно-правового, є мета його укладення. З огляду на те, що сфера функціонування адміністративного договору — це відповідна система державного управління на будь-якому ієрархічному рівні, метою адміністративного договору є реалізація конкретних державних функцій, виражених у встановлених у законодавстві повноваженнях того чи іншого органу. Мета цивільно-правового договору — це задоволення потреб суб'єктів цивільно-правових відносин, отримання прибутку та відповідних майнових і немайнових благ, об'єктів цивільного обороту.
Отже, охоронний договір, укладений на підставі ст. 23 Закону України «Про охорону культурної спадщини», є адміністративним договором.
Суд також звернув увагу на п. 4 ч. 1 ст. 19 КАС, яким встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів.
Повний текст постанови ВС розміщено в ЄДРСР за посиланням: URL: reyestr.court.gov.ua/Review/86552104
- щодо скасування рішення про державну реєстрацію речових прав за іншою особою
Велика Палата Верховного Суду на засіданні 06.11.19 р. у справі № 826/3051/18, провадження № 11-567апп19, розглянула у порядку письмового провадження касаційну скаргу Концерну «В» на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.02.19 р., у справі за позовом Концерну «В» до державного реєстратора виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області, про визнання протиправними та скасування рішень.
Концерн «В» звернувся до суду з позовом до державного реєстратора виконавчого комітету міської ради про визнання протиправними та скасування рішень відповідача про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на нерухоме майно.
Окружний адміністративний суд позов задовольнив, а суд апеляційної інстанції закрив провадження у справі, вказавши, що спір не є публічно-правовим, оскільки відповідач не мав публічно-правових відносин саме з позивачем. Натомість оскаржувані рішення міськради стосувалися прав іншої особи, за якою зареєстровано право щодо нерухомого майна. Велика Палата Верховного Суду погодилася з висновками апеляційного суду й зазначила, що спір про скасування рішення про державну реєстрацію речового права на нерухоме майно має розглядатись як спір, що пов'язаний із порушенням цивільних прав позивача на нерухоме майно іншою особою, за якою зареєстроване аналогічне право щодо того ж нерухомого майна.
Належним відповідачем у такому спорі є особа, речове право на майно якої оспорюється та щодо якої здійснено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Участь у такому спорі реєстратора як співвідповідача (якщо позивач вважає його винним у порушенні своїх прав) не змінює приватноправового характеру спору.
Повний текст постанови ВС розміщено в ЄДРСР ЗА ПОСИЛАННЯМ:URL:reyestr.court.gov.ua/Review/85680624